Szafraceum. Suplement Diety

Popraw sobie nastrój!

Szafraceum. Suplement Diety Szafraceum. Suplement Diety
Szafraceum. Suplement Diety
16.01.2014 11:26 Pogodowe uwarunkowania zlego nastroju

Jak pogoda wpływa na nasz nastrój

Kiedy rano otwieramy oczy i za oknem widzimy piękne słońce budzimy się z łatwością. Z energią wstajemy z łóżka i jesteśmy gotowi do wyzwań nadchodzącego dnia. Ale kiedy na dzień dobry wita nas deszcz i ołowiane chmury trudniej wygrzebać się spod kołdry. Dzieje się tak ponieważ czynniki pogodowe mają wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Jedni odczuwają je mocniej, inni słabiej. Mogą działać stymulująco i poprawiać nastrój, ale też całkowicie zepsuć humor. Czynniki takie jak ciśnienie powietrza, natężenie promieniowania słonecznego, wilgotność, temperatura oraz wiatr i jego natężenie oddziaływają na organizm. Warto dowiedzieć jak wpływają na nas, jaka pogoda jest korzystna dla naszej psychiki, a jaka nie. I o ile pogody nie zmienimy, o tyle możemy nauczyć się przeciwdziałać jej negatywnym skutkom.

Czy jesteśmy wrażliwi na zmiany pogody?

Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej na zmiany atmosferyczne reaguje od 50 do 70% Polaków. Dawniej hartowało nas środowisko naturalne. Ludzie dużo czasu spędzali na świeżym powietrzu. Dziś większość dnia zajmuje nam praca w biurze, najczęściej przed ekranem komputera. Rozwój cywilizacyjny sprawił, że oddychamy zanieczyszczonym powietrzem, jemy w pośpiechu i niezdrowo, mało się ruszamy i pijemy dużo kawy. To wszystko osłabia nasz organizm, który staje się jeszcze bardziej podatny na czynniki zewnętrzne, w tym też pogodowe. Najsilniej odczuwamy nagłe zmiany wywoływane tzw. frontami atmosferycznymi. Są one efektem ścierania się dwóch różnych mas powietrza, np. polarnego, tropikalnego czy kontynentalnego. W ich efekcie, w krótkim czasie na raz zmianie ulega kilka czynników meteorologicznych: temperatura, wilgotność, zachmurzenie, ciśnienie, siła wiatru. Silny organizm będzie w stanie dostosować się do nowych warunków. Ale przemęczony prawdopodobnie podda się ich negatywnemu wpływowi.

Jak zmiana pogody wpływa na nasz nastrój?

Wyższe ciśnienie pomaga osiągnąć lepsze samopoczucie. Za to jego spadek może wywołać kłopoty układu oddechowego i krwionośnego. Przy niskim ciśnieniu tlen z większym trudem przenika przez pęcherzyki płucne do krwi. Żeby uzupełnić braki musimy oddychać głębiej, a nasze serce wydajniej pracować, co sprawia że jest bardziej obciążone. Najlepiej udokumentowany jest wpływ temperatury na ludzie zachowania. Okazuje się, że wysoka temperatura wcale nie jest dla nas dobra. Sprzyja bardziej emocjonalnym reakcjom, w szczególnych wypadkach agresji i niestety również przemocy. Na nasz organizm wpływa też wilgotność powietrza. Okazuje się, że im jest wyższa, tym większe mamy problemy z koncentracją. Ilość słonecznych dni bezpośrednio przekłada się na nasz nastrój. Ma to związek z dwoma hormonami: melatoniną, odpowiadającą za nasz rytm dobowy i serotoniną, zwaną hormonem szczęścia. Oba wytwarzane są z tej samej substancji – tryptofanu. Kiedy robi ciemno organizm odczytuje to jako sygnał, że czas iść spać. Wtedy zaczyna zwiększać produkcję melatoniny, a na serotoninę brakuje już składników. I odwrotnie, kiedy robi się jasno zmniejsza się wydzielania melatoniny kosztem serotoniny. Dlatego w ciemne dni, kiedy pozbawieni jesteśmy dostępu do światła możemy być ospali i nieco mniej szczęśliwi. Warto jednak pamiętać, że sam brak słońca depresji nie wywoła. Im go więcej, tym będziemy szczęśliwsi, ale jego ubytek nie sprawi, że będzie nam przez to znacznie smutniej niż zazwyczaj.

Jak radzić sobie ze zmienną aurą pogodową?

Aby uodpornić się na kaprysy aury powinniśmy zwiększyć zdolności adaptacyjne organizmu. Jak to osiągnąć? Najlepiej dbać o to, żeby nasz organizm był wyspany, odpowiednio odżywiony i nawodniony. Powinniśmy pilnować rytmu dobowego i o regularnych porach chodzić spać oraz wstawać. Pomoże to ustabilizować produkcję melatoniny i serotoniny. Dzięki temu będziemy wypoczęci więc i nasze zdolności pozytywnego myślenia wzrosną. Woda mimo, że nie jest składnikiem odżywczym na niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania organizmu. Jest jednym z ważniejszych składników tkanek i płynów ustrojowych. Ogólnie można powiedzieć, że stanowiąc aż 50-80% masy naszego ciała. Dla utrzymania prawidłowego działania powinniśmy wypijać ok. 2 litrów wody dziennie, nawet wtedy, kiedy nie odczuwamy wzmożonego pragnienia. Odpowiednia dieta wzmocni organizm, pobudzi go do działania. Powinna być różnorodna, bogata w białka i produkty zbożowe z błonnikiem, ale też zawierać owoce i warzywa, które dostarczą organizmowi witaminy i minerały. Nie można zapomnieć o regularnych ćwiczeniach. Wpływają one pozytywnie na trawienie i właściwą przemianę materii, ale taż na naszą psychikę, uaktywniając wydzielanie endorfiny i serotoniny – zwanych hormonami szczęścia. Dzięki nim będzie nam łatwiej przezwyciężać przeciwności losu, w tym też niekorzystną aurę. Dobrą praktyką jest też sięgnięcie do muzyki. Ulubione rytmy ukoją nerwy, wprowadzą cię w pozytywny nastrój, przywołają dobre wspomnienia z wakacji lub innych szczęśliwych chwil.

MM_FCG