Szafraceum. Suplement Diety

Popraw sobie nastrój!

Szafraceum. Suplement Diety Szafraceum. Suplement Diety
Szafraceum. Suplement Diety
15.04.2014 12:04 szafraceum

Jak sobie radzić ze złym nastrojem – joga, ćwiczenia dla duszy i ciała.

Gdybyś miała zdecydować się na regularne uprawianie sportu przez 6 lat: wybrałabyś jogę czy aerobik? W pierwszej reakcji pomyślałam, że aerobik. Wydaje się, że pozwala on spalić więcej kalorii, skutecznie wypocić toksyny i lepiej dotlenić organizm. A jednak naukowcy z Uniwersytetu California w San Francisco udowodnili, że to joga może przynieść lepsze efekty zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Do badań prowadzonych w San Francisco zaproszone zostały dwie grupy kobiet. Jedna z nich od 6 lat systematycznie uprawiała jogę, a druga tyle samo czasu poświęcała na uprawianie aerobiku. Wyniki pokazały, że panie, które ćwiczyły aerobik były mniej zadowolone ze swojego wyglądu (mimo że wyglądały lepiej niż te uprawiające jogę) i częściej cierpiały na zaburzenia odżywiania. Kobiety regularnie ćwiczące jogę nie dość, że cieszyły się lepszym zdrowiem niż ich koleżanki, były też bardziej zadowolone z siebie i nie miały problemów z samoakceptacją. Doświadczenie z Uniwersytetu California udowadnia, jak duże znaczenie dla naszego samopoczucia i samooceny może mieć nie tylko aspekt fizyczny aktywności, ale również dbałość o sferę psychiczną.

Dziś najbardziej popularną na świecie formą jogi jest Hatha-joga: utożsamiana przede wszystkim z zestawem ćwiczeń fizycznych czyli tzw. Asan. Ale joga powstała jako jeden z systemów filozofii indyjskiej, zmierzający do doskonalenia relacji między ciałem i umysłem. Naukowcy uważają, że narodziła się już ok 2000 lat p.n.e. w dolinie Indusu. Znalezione tam liczne figurki z terakoty przedstawiają postacie ludzkie w pozycjach przypominających asany. Figurki odnajdywano zarówno w bogatych domach, jak i ubogich chatach, co pokazuje, jaką popularnością joga cieszyła się nawet w swoich początkach.

Mówi się, że już 30 minut poświęconych codziennej praktyce może odmienić całe nasze życie. Nie ulega wątpliwości że joga dodaje energii, wzmacnia organizm i odpręża zarówno ciało, jak i umysł. Jeśli chodzi o bardziej medyczne aspekty treningów, pomaga ona pobudzić krążenie i przemianę materii. Dzięki regularnym ćwiczeniom możemy poprawić pracę układy pokarmowego, a z czasem nawet pozbyć się zaburzeń trawiennych. Joga wzmocni też naszą odporność, co pozwoli ustrzec się przed niektórymi infekcjami.

W 2010 roku naukowcy z Boston University Schood of Medicine opublikowali wyniki badań, które pokazują zależność między uprawianiem jogi i nastrojem osób ją praktykujących. Celem analizy było sprawdzenie związku pomiędzy ćwiczeniami a poziomem kwasu gamma-aminomasłowego (GABA), którego stężenie zwiąże się z depresją i powszechnymi zaburzeniami lękowymi. Przez dwanaście tygodni naukowcy obserwowali kobiety, które trzy razy w tygodniu regularnie wykonywały aktywności fizyczne. Pierwsza z grup wykonywała ćwiczenia jogi, podczas gdy druga tyle samo czasu poświęcała spacerom. Na koniec eksperymentu okazało się, że osoby praktykujące jogę wykazywały zwiększenie poziomu GABA, co w dalszej mierze przekładało się na zmniejszenie stanów lękowych i zdecydowane polepszenie nastrojów niż u osób, które tyle samo czasu poświęcały na spacery.

Badania naukowców z Bostonu były jednymi z pierwszych, które podejmują temat wpływu ćwiczeń jogi na nasz nastrój i sugerują tym samym uprawianie jogi, jako potencjalną terapię w przypadku obniżonych spadków nastroju, a nawet lżejszych chorób psychicznych.

Nawet jeśli nie odczuwamy tak mocnych wahań emocjonalnych, to w myśl zasady „w zdrowym ciele, zdrowy duch” warto zastanowić się nad rozpoczęciem regularnych treningów jogi, tak popularnej dyscypliny zarówno w Polsce, jak i na świecie.