Szafraceum. Suplement Diety

Popraw sobie nastrój!

Szafraceum. Suplement Diety Szafraceum. Suplement Diety
Szafraceum. Suplement Diety
02.06.2014 7:14 Untitled-1

Woda – kropla dla urody, łyk dla dobrego nastroju

O tym, że woda to główny budulec każdej komórki ciała mówi się od dawna. Wiemy jak jej niedobór w organizmie wpływa na fizjologię. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że niedobór wody wpływa również na pracę naszego mózgu. Mózg ludzki składa się z wody aż w 80%! Jej brak może znacząco osłabić naszą koncentrację, spostrzegawczość i pamięć.

Woda jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za funkcjonowanie organizmu. Stanowi mniej więcej 50-70% masy naszego ciała. Wspomaga metabolizm, pomaga usuwać zbędne produkty przemiany materii, transportuje składniki odżywcze, uczestniczy w procesie oddychania. Bez wody organizm nie przetrwa dłużej niż 3 dni, podczas gdy bez pokarmu może się obejść przez co najmniej 30. Mimo to, nie zawsze pamiętamy by wodę w naszym organizmie uzupełniać. Pragnienie które zdarza nam się odczuwać, to nie przypomnienie, to alarm, który ogłasza nasze ciało.

W wodzie rozpuszczane są substancje odżywcze, które pomaga transportować tam, gdzie są w danym momencie potrzebne. Bierze również udział w oczyszczaniu organizmu z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, które zgromadzone w ciele powodują gorsze samopoczucie. Im lepiej dbamy o nawodnienie organizmu, tym szybciej ciało pozbywa się tych zbędnych i chorobotwórczych substancji.

Woda pomaga też w odpowiednim utrzymaniu układu kostnego. Z jednej strony dostarcza mu substancji mineralnych, a z drugiej chroni stawy przed zapaleniem, co jest ważne zwłaszcza dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Tzw. płyn stawowy, który składa się w głównej mierze z wody, dba o amortyzację i zmniejszenie tarcia. W pewnym sensie pełni funkcję podobną do oleju w silniku samochodu. Jeśli zmagamy się z niedoborem wody, stawy też stają się narażone na większe tarcie i zużycie, które może grozić poważnymi problemami.

Woda dociera do skóry dopiero na samym końcu swojej drogi po organizmie i dlatego jej brak odczuwa mocniej niż inne organy. Woda pomaga nawilżać skórę. Dzięki niej jest ona gładsza, bardziej miękka, elastyczniejsza i mniej pomarszczona. Wspomaga też regenerację naskórka i poprawia koloryt cery. Możemy wspierać się drogimi kremami, ale tak naprawdę nic nie zastąpi odpowiedniej dawki tej życiodajnej substancji, jaką jest woda.

Pozostaje tylko odpowiedzieć na pytanie ile wody zagwarantuje spokój organizmowi i naszej psychice? Czyli jakie są optymalne dawki?

Zawartość wody w organizmie podlega dużym wahaniom i zależy przede wszystkim od spożycia soli kuchennej (chlorku sodu) oraz wielu czynników ustrojowych i pozaustrojowych, jak np. od wieku, budowy ciała, warunków otoczenia itp. Niedobór wody wynoszący 10% masy ciała skutkować będzie rozdrażnieniem, bezsennością i bólami głowy. Może tez istotnie wpływać na naszą koncentrację. Badania przeprowadzone przez naukowców i opublikowane na łamach Human Neuroscience wskazują, że uczucie pragnienia może odwrócić naszą uwagę od wykonywanego w tym samym czasie zadania, a co za tym idzie pogorszyć czas reakcji.

Nie czekajmy zatem aż „zechce nam się pić”, bo wrażenie to pojawia się, gdy organizm już dotkliwie odczuwa brak wody. Uzupełniajmy na bieżąco to, co tracimy poprzez codzienne funkcje życiowe. Średnio ta ilość wynosi od 1,5 do 2,5 litra. Dlatego najlepiej dostarczać właśnie taką ilość substancji dziennie. Być może pozbędziemy się w ten sposób dolegliwości, które często możemy interpretować jako objawy stanów depresyjnych.

Pij wodę, to jeden z najlepszych nawyków, jakie możesz sobie zafundować.