Szafraceum. Suplement Diety

Popraw sobie nastrój!

Szafraceum. Suplement Diety Szafraceum. Suplement Diety
Szafraceum. Suplement Diety
04.12.2014 15:09 img1

Jak przetrwać w nowej pracy?

Koniec roku nakłania do podsumowań. Część z nas rozważa zmianę pracy, stawia przed sobą nowe cele. Zmiana pracy to jednak duże obciążenie psychiczne. Poznaj 7 kroków, które pomogą Ci pokonać stres i zjednać sobie współpracowników.

 

Przygotuj się

Tym co najbardziej doskwiera nam w związku z podjęciem nowej pracy, jest lęk przed nieznanym. Obawa, by nie popełnić jakiejś gafy. Aby poczuć się pewniej, zanim jeszcze przekroczysz próg nowego biura czy zakładu, zbierz dostępne informacje o swojej przyszłej firmie, współpracownikach i szefie. Wskazane jest także ustalenie zawczasu zakresu Twoich obowiązków.

Bacznie obserwuj otoczenie – to pozwoli Ci wyciągnąć wnioski co do spraw, o których nie poinformowano Cię bezpośrednio. Przyglądaj się zarówno formalnym, jak i nieformalnym relacjom panującym w firmie. Jeśli w pierwszych dniach pracy odczuwasz napięcie, nie obawiaj się przyznać do niego kolegom. Współpracownicy na pewno Cię zrozumieją. Przecież każdy z nich zaczynał tak samo.

 

Bądź sobą

Kolejną częstą przyczyną stresu nowego pracownika, jest obawa o to, jak zostanie odebrany przez kolegów. Większość z nas stara się stwarzać wrażenie osób uśmiechniętych, miłych i życzliwych. Niektórzy przyjmują strategię prezentowania się jako groźniejsi i bardziej stanowczy niż w rzeczywistości. My radzimy, aby nie popadać w skrajności i pozostać naturalnym, bo nigdy nie wiemy, jaki typ osób preferują nasi nowi koledzy i przełożeni.
 

Myśl pozytywnie

Jeśli od początku źle się nastawisz do ludzi, miejsca i nowych zadań, jest prawdopodobne, że w kolejne dni będziesz przychodzić do pracy z coraz mniejszym entuzjazmem. Będziesz niesympatyczny albo zbyt przymilny, na co Twoi koledzy mogą zareagować podobnie. Dlatego staraj się myśleć pozytywnie, nawet jeśli nie wszystko idzie po Twojej myśli. Często trudności, które napotykasz są tylko kwestią wejścia w odpowiednie firmowe mechanizmy i znikają bez śladu w krótkim czasie.
 

Pytaj

Nie od dziś wiadomo, że kto pyta nie błądzi. To przysłowie ma zastosowanie także w pracy. Nie wstydź się pytać! Wręcz powinieneś to robić, bo brak pytań ze strony nowego pracownika może zostać odebrany jako zbyt małe zaangażowanie. Proś także o informację zwrotną. Te rady dotyczą zarówno doświadczonych specjalistów, jak i żółtodziobów. Nowa posada i obowiązki wymagają poznania specyfiki firmy, procesów, sposobu komunikowania z przełożonymi. Należy jednak pamiętać, by pytać z głową. Staraj się nie przeszkadzać i nie rozpraszać uwagi współpracowników. Bądź przy tym uważny, staraj się zapamiętać jak najwięcej i nie dopytuj, aby nie zostać wziętym za osobę, która powoli się uczy.

 

Notuj

Specjaliści podkreślają, że w nowej sytuacji umysł postrzega rzeczywistość inaczej niż w znanej codzienności. Z powodu silnych emocji, mogą pojawiać się luki w pamięci. Dlatego by mieć całkowitą pewność, że nikt nie weźmie nas za nieuważnych oraz że nic nam nie umknie, w pierwszych dniach pracy warto jak najwięcej notować.

 

Dbaj o dobre relacje

Nasze zadowolenie z pracy wynika w dużej mierze z dobrych relacji z zespołem i przełożonym. Dlatego dbaj o nie już od pierwszego dnia. Pamiętaj, że zazwyczaj lubimy tych, którzy są do nas podobni. Poznając nowych współpracowników, staraj się zatem zwracać uwagę na podobieństwa, co sprawi, że różnice między wami staną mniej zauważalne. Bardziej lubiane są także osoby, które słuchają, a nie mówią o sobie. Zwłaszcza na początku stosuj się do zasady 90/10 – 90 proc. słuchania i 10 proc. mówienia o sobie. Nie krytykuj innych i nie plotkuj! Dopóki nie poznasz nowych kolegów i reguł panujących w zespole, nie prezentuj wszystkim swoich poglądów.

Jeżeli skończyłeś zlecone zadania, wspomóż współpracowników. Postaraj się udowodnić, że jesteś prawdziwym wsparciem zespołu. Jeśli swoją pomoc zaproponujesz w delikatny i nienarzucający się sposób, możesz się spodziewać, że w przyszłości ktoś pomoże Tobie.

 

Bądź obowiązkowy

Bądź punktualny i nie wychodź z biura jako pierwszy. Zadbaj także o odpowiedni strój. Zauważono, że osoby, które wyglądają profesjonalnie, są oceniane jako lepsi specjaliści i właśnie z takimi preferujemy współpracę.

Choć równowaga pomiędzy pracą a życiem osobistym jest bardzo istotna, w pierwszych dniach w nowym otoczeniu radzimy postawić przede wszystkim na pracę. W wyjątkowych sytuacjach można nagiąć nasze standardy życiowe. Jeśli szef ma pilny projekt i prosi Cię o wsparcie po godzinach, na pewno doceni, jeśli mu pomożesz. Pamiętaj, że przez pierwsze miesiące budujesz zaufanie i powinno zależeć Ci na tym, aby pracodawca nabrał przekonania, że może na Ciebie liczyć, także w trudnych sytuacjach.

A Wy macie sprawdzone rady?